مدیریت حج و زیارت استان گیلان

تاریخ: 11 مهر 1396

آغاز بکار دفتر موقت کنسولگری عراق در رشت

حسن فعال، مدیر حج و زیارت استان در مصاحبه با پایگاه اطلاع رسانی حج و زیارت استان بیان داشت: به مثابه سال گذشته صدور ویزای اربعین در دفتر کنسولی موقت عراق در شهر رشت آغاز گردیده و اخذ روادید اربعین صرفاً باید از طریق ثبت نام در سامانه سماح(https://samah.haj.ir) انجام شود.

وی در ادامه افزود: طبق گزارش­های واصله اخیراً مجموعه­ های غیر­مجازِ فرصت­ طلب اقدام به جمع ­آوری مدارک به بهانه اخذ ویزا برای مردم عزیز در استانهای مختلف کرده­اند، با عنایت به اینکه موارد متعددی از جعل، سوء­استفاده و کلاهبرداری گزارش شده است، لذا برخی از مزایای سامانه سماح که با هدف تسهیل و ایجاد نظم در تشرف هموطنان عزیز ایجاد شده است را بیان می نمایم.

الف) اهداف طراحی  سامانه سماح :

-        مدیریت متمرکز اطلاعات مورد نیاز دستگاه های مسئول در بستر یکپارچه

-        تسهیل و تسریع در فرآیند ثبت نام و دریافت روادید و جلوگیری از فعالیت افراد غیرمجاز

-        ارائه خدمات توسط دستگاه های همکار ( بیمه ، هلال احمر و ...) به متقاضیان

ب) مزایا و ویژگیهای سامانه سماح :

·       انتخاب دفترخدمات زیارتی مورد نظر جهت تحویل مدارک توسط زائرین درهنگام ثبت نام .

·       انتخاب تاریخ رفت و برگشت وتعیین مرز خروجی

·       انتخاب خدمات مورد نظر( ویزا ، بیمه ، هلال احمر ، پارکینگ و...)

·        تسهیل در روند پرداخت هزینه های ارزی به صورت ریالی از طریق کارت بانکی و بصورت سیستمی.

·       امکان ثبت نام انفرادی در سامانه سماح

·   براساس مصوبه ستاد مرکزی اربعین کشور تنها افرادی می توانند ویزای اربعین دریافت و از مرز خارج شوند که در سامانه سماح ثبت نام کرده باشند.

·   پوشش بیمه ای و خدمات درمانی هلال احمر در داخل و خارج از کشور در ایام اربعین شامل زائرانی است که در سامانه سماح ثبت نام کرده اند.

·   کلیه زائرانی که درسامانه سماح  ثبت نام و اعزام گردند از پوشش بیمه ای کامل برخوردار می باشند وسقف تعهد بیمه مبلغ 200.000.000 میلیون تومان است.

·   باتوجه به اینکه همزمان با ثبت نام در سامانه سماح مرز خروجی زائران براساس سهمیه تعیین شده مشخص می گردد. بنابراین بدون هرگونه معطلی زائران می توانند از مرز خارج گردند.

·   پرداخت هزینه های سفر توسط زائرین انتخابی در سامانه سماح انجام می گیرد ودر صورت انصراف با مراجعه به بانک ملی نسبت به دریافت وجه اقدام می گردد.

·   درسامانه سماح توانمندیهائی از جمله اطلاعات ناوگان عمومی ، مواکب ، اشیاء و افراد گمشده ، اخبار و اطلاعیه ها ، محل های اقامت و اسکان ، تجهیزات خدمات رسانی و مراکز درمانی  و ... لحاظ شده است .

·   برای کلیه متقاضیان ثبت نام شده در سامانه سماح پس از تحویل مدارک توسط دفتر زیارتی  تعیین شده در سامانه به موقع ویزا اخذ و تحویل خواهد شد.

·       ثبت نام در سامانه سماح تا نیمه اول آبان ماه ادامه خواهد داشت.

·       مهمترین مزایای شهروندان گیلانی دریافت ویزا در استان بدون تحمیل هزینه های جانبی میباشد.

در پایان، فعال اعلام داشت: سایت مدیریت حج و زیارت استان گیلان به آدرس:  gilan.haj.ir جهت اطلاع از آخرین خبرهای سازمان و همچنین شماره تلفن های 33664428‏- 33664427 این مدیریت جهت هرگونه سوال و هماهنگی لازم جهت اطلاع مردم شریف استان گیلان اعلام می گردد.